Souping – czyli jak komponować składniki, by wyczarować zdrowe zupy

Tagi:

W 2017 najbardziej popularną dietą oczyszczającą bez wątpienia był detoks sokowy. W 2018 pomysły specjalistów na oczyszczenie organizmu poszły o krok dalej. Według Pinteresta, souping to jeden z dziesięciu największych dietetycznych hitów bieżącego roku. Sprawdź, czym jest souping i poznaj jego największe zalety!

Czym jest souping?

Souping, czyli detoks za pomocą zup, to zyskująca na popularności metoda oczyszczania organizmu. Niezwykle zupy można podawać w różnych formach – na zimno lub na gorąco. Przygotujesz je zarówno z warzyw, jak i owoców. Ich bazą może być bulion warzywny lub wołowy. Duży wybór związany z przygotowywaniem zup sprawia, że souping można stosować przez długi okres bez szkody dla zdrowia. Na dodatek, spożywanie zup jest zdrowsze od jedzenia surowych warzyw, które są trudniejsze do strawienia.

Barszcz ukraiński

Nowy wymiar oczyszczania

Souping ma być zdrowszą alternatywą dla tzw. juicingu, czyli detoksu koktajlowego. Oczyszczanie organizmu sokami dla wielu osób było uciążliwe, głównie ze względu na doskwierające im uczucie głodu i zmęczenia. W zupach znajdują się całe kawałki warzyw i owoców, które w przeciwieństwie do soków zapewniają uczucie sytości na dłużej.

Souping – czy jest to dieta doskonała?

Gorące płyny gwarantują uczucie sytości, a jednocześnie dostarczają organizmowi kilkukrotnie mniej kalorii niż klasyczne posiłki. Choć detoks zupowy zapewnia spektakularne rezultaty, to biorąc pod uwagę zdrowy rozsądek, nie powinno stosować się go zbyt długo.

Jak długo można stosować dietę oczyszczającą?

Nie ma jednego, ściśle określonego terminu końca tego typu diety. Wszystko zależy od organizmu – dla jednych 2 dni na diecie przyniosą pożądane rezultaty, inni natomiast będą stosować oczyszczającą dietę przez kilka tygodni. Chociaż souping jest przedstawiany jako bezpieczny sposób pozbywania się toksyn z organizmu, specjaliści zalecają obserwowanie swojego organizmu i aby uniknąć efektu jo-jo – wychodzić stopniowo z diety. Najbezpieczniej jest robić to pod okiem dietetyka, który będzie w stanie dobrać najlepsze rozwiązanie dla organizmu.

Składniki, które warto dodawać do zup, aby były zdrowe i pożywne

Barszcz ukraiński

Barszcz ukraiński

Główną zaletą soupingu jest – w przeciwieństwie do większości oczyszczających diet – szeroki wachlarz możliwości. Zupę można zrobić niemal ze wszystkiego. Zrezygnować należy jedynie z tłustych mięs, wędzonych ryb i sztucznych dodatków. Dobierając składniki warto sięgać po warzywa bogate w błonnik, np. pomidory albo brokuły. Są to składniki, które przyśpieszają metabolizm. Do wywaru z warzyw możesz dodać odpowiednie przyprawy, np. cynamon lub pieprz cayenne. Będą one dodatkowym składnikiem wzmacniającym procesy trawienne.

Jakie składniki mają największe znaczenie dla skutecznej diety?

Najważniejszym składnikiem oczyszczających zup są oczywiście warzywa. Płynna zupa, dzięki dużej ilości błonnika pokarmowego zawartego w warzywach sprawi, że szybciej będziemy czuć sytość. Mniejsza ilość spożytego jedzenia z całą pewnością pozytywnie wpłynie na wygląd sylwetki. Warto również zadbać o odpowiednie dodatki, dzięki którym zupa stanie się pełnowartościowym posiłkiem. Najlepiej jest postawić na: zboża, chude mięso, nabiał, ryby.

 

Dodanie do zupy porcji kaszy lub ciemnego ryżu sprawi, że wzbogacisz swój posiłek o węglowodany złożone. Natomiast rośliny strączkowe, chude mięso lub ryby zapewnią solidną porcję białka. Jogurt naturalny, który również figuruje w wielu przepisach, zapewni Ci odrobinę wapnia.

Orientalne przyprawy na talerzu

A jeśli za oknami robi się coraz chłodniej – wypróbuj rozgrzewające przyprawy! Chili pobudza spalanie tłuszczu, imbir łagodzi ból, a cynamon działa świetnie na pamięć. Kolendra skutecznie poprawi Twoje samopoczucie, a pieprz cayenne wspomoże leczenie infekcji. Te składniki ze względu na swoje właściwości podnoszą temperaturę ciała i sprawiają, że czujesz się cieplej. Na dodatek mają one właściwości przeciwzapalne i antybakteryjne. Przez to nie powinno zabraknąć rozgrzewających przypraw w Twojej jesiennej i zimowej diecie.

Co jeszcze można dodawać do zup?

Pestki nasion i orzechy również będą bardzo dobrym pomysłem! Są dobrym źródłem witamin z grupy B i nienasyconych kwasów omega, które są niezbędne do prawidłowej pracy m.in. układu nerwowego. Oprócz walorów zdrowotnych, zupy z dodatkiem bakalii prezentują się niezwykle apetycznie. Do tego różne faktury składników sprawiają, że jedzenie staje się przyjemnością!

O czym nie należy zapominać?

Nawet oczyszczające zupy powinny zawierać w sobie odrobinę tłuszczu. Łyżeczka oliwy lub masła sprawi, że zawarte w zupie wartości odżywcze będą się lepiej rozpuszczać i organizm lepiej sobie poradzi z ich przyswojeniem.

Bez czego zupa się obejdzie?

Bez soli! Jeśli już naprawdę nie możesz obejść się bez tego składnika, najlepiej będzie doprawić potrawę dopiero, gdy pojawi się ona na talerzu. Czego jeszcze unikać? Śmietany i zasmażki z mąki – z tymi dodatkami zupa przestanie spełniać swoją oczyszczającą funkcję.

3 Comments

  • Krystyna napisał(a):

    DZIĘKUJĘ ZA CENNE RADY. STOSUJĘ SIĘ DO NICH KAZDEGO DNIA. POZDRAWIAM WSZYSTKICH, KTÓRZY TWORZĄ TEN BLOG..

  • Gośka napisał(a):

    Uwielbiam Wasz blog i zupy pod każdą postacią.Od roku nie jem mięsa i czerpię inspiracje z Waszego bloga.Oboje z mężem czujemy się zdrowsi i pełni energii.Dziękuję.

Napisz komentarz.

Twój email jest niewidoczny dla innych. Pola wymagane są zazaczone *