Szparagi – sprawdź, co warto o nich wiedzieć

Tagi: ,

Sezon na świeże szparagi w pełni. Niestety nie trwa długo, warto więc dobrze go wykorzystać i sięgać po szparagi zarówno ze względu na ich walory smakowe, jak i właściwości zdrowotne. Kulinarna nuda w tak krótkim okresie czasu nam nie grozi, tym bardziej, że mamy do dyspozycji szparagi zielone o wyrazistym smaku i białe, bardziej delikatne. Na dodatek szparagi można przygotowywać na wiele sposobów – już samych zup możemy ugotować całe mnóstwo, a szparagi można także piec, grillować, smażyć i jeść, jeść i jeść na zdrowie.

Szparagi są zdrowe!

Jedzmy szparagi na zdrowie! Zawierają mnóstwo cennych witamin i minerałów, między innymi witaminy K, C, A, B6 i B12, potas, żelazo, magnez, kwas foliowy. Szparagi dzięki zawartości glutationu ułatwiają także usuwanie toksyn z organizmu, mają też działanie bakteriobójcze i obniżają ryzyko chorób układu krążenia. Zaraz, zaraz, skoro działają niemalże jak lekarstwo, na pewno – tak jak większość lekarstw – są niesmaczne! A właśnie, że…

Szparagi są smaczne!

Jak tu nie kochać szparagów, skoro smakują tak wyśmienicie? Zarówno te białe, delikatniejsze w smaku, jak i zielone, smakują wyśmienicie przygotowane na różne sposoby. Szparagi można gotować, grillować, piec, smażyć. Dzięki tak wielu możliwościom ich przygotowania, nie sposób się nimi znudzić. Najpyszniejsze są świeże szparagi, warto więc dokładnie się im przyjrzeć podczas zakupów.

Jak kupować szparagi:

  • wybieramy szparagi o sprężystych łodygach
  • główki szparagów powinny być zamknięte, a łodygi lekko lśniące
  • zwróćmy uwagę na grubość pędów – kupując zielone, wybierajmy te cieńsze, kupując białe – wybierzmy średniej grubości, ponieważ będziemy je obierać i zbyt cienkie mogą się łamać

szparagi

Jak się zabrać za szparagi:

  • białe szparagi należy obrać obieraczką do jarzyn, z góry do dołu, zaczynając tuż pod główką
  • zielone szparagi nie wymagają obierania – wystarczy tylko pozbawić je łusek, na przykład za pomocą obieraczki
  • wszystkie szparagi powinny zostać pozbawione zdrewniałych łodyg (młode szparagi skracamy o około 2 cm, starsze ok. 5 cm) – najlepiej zrobić to przełamując szparaga w dolnej części – łodyga odłamie się w odpowiednim miejscu

przepisy ze szparagami

szparag

Jak gotować szparagi:

  • ponieważ szparagi miękną od główki, dobrze jest gotować je w wąskim garnku (żeby główki wystawały ponad poziom wody i gotowały się na parze)
  • warto związać szparagi specjalną nicią przeznaczoną do celów kulinarnych i ustawić pęczek tak, by główki wystawały ponad poziom wody
  • kiedy gotujemy ze szparagów zupę, główki gotujemy osobno krótką chwilę lub blanszujemy
  • białe i fioletowe szparagi gotujemy ok. 10-15 minut w zależności od grubości pędów
  • zielone szparagi gotujemy około 5 minut
  • do wody z gotującymi się szparagami dodajmy szczyptę soli i cukru

 Jak przechowywać szparagi

Świeże szparagi smakują najlepiej, dlatego też warto bieżąco przygotowywać z nich potrawy. Ewentualnie można przechowywać szparagi kilka dni w lodówce – zawinięte w wilgotny ręcznik papierowy.

Mam nadzieję, że nabraliście ochoty na szparagowe danie. Szczególnie polecam nasze zupy ze szparagami w roli głównej i tej drugoplanowej.

Nasze przepisy na zupy ze szparagami:

A może zechcecie wybrać się na plantację szparagów? Zapraszam – klik 🙂

szparagi zielone

krem ze szparagów

 

Napisz komentarz.

Twój email jest niewidoczny dla innych. Pola wymagane są zazaczone *