Witaj szkoło, czyli wzmacniamy pamięć i koncentrację

Tagi:

Ponownie powitaliśmy nowy rok szkolny. Teraz przed nami 10 miesięcy nauki. Oczywiście przed dziećmi, ale i ja jestem mocno zaangażowana w całą tę sprawę. Bo kto, jak nie ja, budzi rano do szkoły? Kto zagania wieczorem do spania, żeby się dzieci należycie wyspały przed całym dniem szkolnych i pozaszkolnych obowiązków i przyjemności? Kto służy pomocą przy naukowych zmaganiach? Ja. I ja też dbam o to, żeby moje dzieci zdrowo się odżywiały. Bo przecież „paliwo” trafia nie tylko do brzuszków, ale i do mądrych główek. Przed dziećmi każdego dnia stoją wyzwania, którym łatwiej sprostać, gdy główki dobrze pracują, lepiej przyswajają wiedzę i koncentrują się na wykonywanych zadaniach.

Co jest potrzebne dziecięcym główkom?

Tłuszcze bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 6 i omega 3 – złota proporcja między tymi kwasami to 1:1, niestety w naszej diecie te proporcje są bardzo zachwiane, spożywamy o wiele za dużo kwasów omega 6. Dlatego warto wprowadzić na stałe do naszej diety produkty, które zawierają te kwasy w dobrych proporcjach, na przykład olej lniany tłoczony na zimno, olej rzepakowy czy też owoce morza i orzechy włoskie. Omega 3 znajdziemy też w rybach morskich. Pamiętajmy, że kwasy omega 3 szybko utleniają się pod wpływem wysokiej temperatury.

Białko – źródłem tego o najwyższej wartości biologicznej są jaja kurze, białko o wysokiej wartości znajdziemy także w produktach mlecznych, rybach, mięsie, orzechach i nasionach.

Węglowodany – najlepiej te pochodzące z produktów pełnoziarnistych i innych bogatych w błonnik, takich jak owoce i warzywa.

Witaminy, składniki mineralne i antyoksydanty – całe ich mnóstwo znajdziemy w przeróżnych owocach, warzywach, kiełkach.

Woda – niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu.

Tlen – nie zaserwujemy go na talerzu, ale codzienna zabawa na świeżym powietrzu dostarczy go w odpowiedniej ilości.

mądra główka IMG_4911

No dobrze, a jak to wygląda w naszym domu na co dzień?

Śniadanie

Zaczynamy odżywiać główki z samego rana, od pysznego i zdrowego śniadania. Niektóre przepisy dla dzieci są bardzo proste. Jeśli ma to być na szybko zupa mleczna, robię dla dzieci musli, kaszkę manną na mleku (najlepiej z kaszki pełnoziarnistej) lub owsiankę z owocami. Płatki owsiane i musli zawierają węglowodany potrzebne na pobudkę dla mózgu, ale też mają i błonnik, bo chodzi o to, żeby energia z węglowodanów uwalniała się stopniowo przez dłuższy czas. Dzieci chętnie zjadają też kanapki, najlepiej żeby były z pieczywa pełnoziarnistego właśnie ze względu na błonnik. Na kanapkę często trafia twarożek ze szczypiorkiem, od czasu do czasu łosoś. Do tego spora porcja warzyw.

Śniadanie do szkoły

W śniadaniówce też powinno znaleźć się coś pysznego i zdrowego, bo inaczej może wrócić do domu w stanie nienaruszonym, przynajmniej u nas tak bywa. Może być w niej nawet coś słodkiego, na przykład jogurt i świeże owoce.

mądra główka IMG_4949

Do śniadaniówki można też włożyć pokrojoną w słupki marchewkę i zielonego ogórka. Śniadaniówka to dobre miejsce na świeżo łuskane orzechy. Jeśli moje dziecko spędza w szkole czas do popołudnia i wraca do domu na późny obiad, do śniadaniówki trafia też bułka (grahamka lub żytnia) z wędliną lub serkiem.

Obiad

Moje dzieci jedzą obiady w domu, ale w zeszłym roku, kiedy jedno chodziło na 2 zmianę, zupa chodziła z nim do szkoły (klik). Zaczynamy oczywiście od zupy. Te kremowe często podaję skropione oliwą z oliwek lub olejem lnianym – te dodatki to nic innego jak zdrowe tłuszcze.

mądra główka IMG_4963

Zupy dostarczają też węglowodanów, błonnika, mogą też być źródłem białka (na przykład potrawka z indyka z soczewicą, zupa fasolowa). Do drugiego dania zawsze jest spora porcja surówki, do której często dodaję oleje roślinne bogate w omega 3.

Kolacja

Staram się pamiętać o tym, że kolacja powinna być lekkostrawna. W końcu w nocy moje dzieci mają odpoczywać i regenerować się, a nie trawić. Na kolację chętnie jedzą jajka na miękko, kanapki, kaszę jaglaną zapiekaną z jabłkami.

Przekąski

Muszą być i przekąski. Pod koniec lata i na początku jesieni idealne do przegryzienia między posiłkami są świeże orzechy, które dostarczają dzieciom białko, zdrowe tłuszcze i witaminy. Dzieci chętnie też skubią świeży słonecznik i sięgają po sezonowe owoce.

mądra główka IMG_4957

mądra główka IMG_4953

Dieta dobra dla dziecięcych główek to tak naprawdę dieta dobra dla całego organizmu. Dlatego o zdrowe odżywianie naszej rodzinki dbam cały rok, nie tylko ten szkolny.

mądra główka IMG_4990