Zupy w diecie wegetariańskiej

Tagi:

Każda dieta, także wegetariańska, powinna być dietą zbilansowaną, czyli taką, która dostarcza naszemu organizmowi odpowiednią ilość energii i zaspokaja nasze zapotrzebowanie na wszelkie składniki odżywcze. Kiedy mamy do dyspozycji zarówno produkty pochodzenia roślinnego, jak i te pochodzenia zwierzęcego, zadanie to wydaje się być proste. Sprawa może się jednak poważnie skomplikować, kiedy wykluczymy z diety tę drugą grupę produktów. Dlaczego? Ponieważ nie tylko ilość, ale i jakość składników odżywczych jest różna w każdej z tych grup. Produkty pochodzenia zwierzęcego obfitują w białko. Jeżeli z nich zrezygnujemy, a jednocześnie nie poszukamy alternatywnego źródła białka i innych składników odżywczych, nasza dieta może być daleka od idealnej.

zupy w diecie

Jeśli traktujemy wegetarianizm jako dietę bezmięsną, ale nie wykluczającą produktów pochodzenia zwierzęcego jak nabiał czy jaja, możemy tak umiejętnie układać nasz jadłospis, żeby niczego nam nie brakowało. Z pomocą przychodzą nam także zupy.

Zupy są ważne

Zupy mają istotne znaczenie w każdej diecie. W diecie wegetariańskiej także są nieocenione:

1. Zupy w diecie są doskonałym miejscem dla przeróżnego rodzaju bogatych w białko nasion roślin strączkowych – soi (ta zawiera wszystkie aminokwasy, których nasz organizm nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć), soczewicy, ciecierzycy, fasoli, grochu, bobu. Od naszej fantazji zależy, jak wykorzystamy przeróżne źródła białka pochodzenia roślinnego do przygotowania naszych zup. Ja podpowiadam kilka przepisów już teraz:

Zupy w diecie - przepisy

Zupy w diecie - jak gotować?

2. Zupy są pełne warzyw – a te ugotowane (lub upieczone) powinny stanowić 2/3 wszystkich spożywanych. Dlaczego gotowane warzywa są tak ważne, skoro tyle się mówi na przykład o utracie witamin w procesie gotowania? Bowiem składniki odżywcze w warzywach gotowanych są lepiej przyswajane niż te pochodzące z warzyw surowych. Przykładem może być likopen, związek z grupy karotenoidów o właściwościach antyutleniających, którego doskonałym źródłem są przetworzone pomidory, podane na przykład w takiej postaci:

3. Zupy w diecie mogą stanowić dodatkowe źródło białka zwierzęcego – możemy przygotować je z jajkiem bądź z różnego rodzaju serami. Szczególnie polecam:

4. Zupy mogą być źródłem korzystnych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 i omega 6. Taki jest na przykład chłodnik z awokado lub zupa skropiona olejem lnianym lub oliwą z oliwek. Cenne kwasy tłuszczowe znajdziemy też w orzechach, którymi możemy posypać zupy kremy, a które są także źródłem ważnego w diecie wegetariańskiej białka roślinnego.

5. Zupy w diecie mogą być źródłem ważnych pierwiastków, na których niedobory są narażeni wegetarianie – na przykład żelaza (znajdziemy je w zupach z warzyw liściastych, na przykład w zupie szpinakowej, zupie z jarmużu), cynku (zupa z kukurydzy z grillowaną tortillą), witaminy B12 (którą znajdziemy w zupach z jajkiem lub z dodatkiem sera).

6. Zupy dostarczają porcję płynów potrzebnych naszemu organizmowi niezależnie od rodzaju diety – powinniśmy przyjmować dziennie ok. 2,5l płynów, włączając w to między innymi wodę zawartą w zupach.

Wypróbujcie też nasze inne wegetariańskie zupy:

Zupy w diecie - czy są ważne?

Jakie znaczenie mają zupy w diecie?